O osobním brandingu jste si mohli přečíst již v článku zde. Nyní se podíváme na konkrétní sociální sítě a jak mohou právě k budování osobního brandu napomoci.

LinkedIn je místem pro odborníky. Najdeme zde profily uživatelů s osobními informacemi, jakými jsou bývalá zaměstnání, zkušenosti nebo publikace. Jsou tu i skupinové diskuse a tzv. LinkedIn Pulse – blogy vytvořené profesionály.

Jelikož se jedná o webové stránky zaměřené na podnikání, je právě LinkedIn hlavním místem pro budování a vylepšování vaší osobní značky. Pro své zaměření je vcelku jednoduché jej považovat za „lepší“ – lépe vybavený pro budování vlastní osobní značky a upřednostňování jej ve své aktivitě.

Lidé, zaměřující se na vylepšování (boosting) svých LinkedIn profilů, však často zapomínají na moc a potenciál Facebooku a Twitteru. Považují je za sociální média použitelná pouze pro osobní a zábavné účely.

Pravdou ale je, že obě sociální sítě jsou velmi důležité pro vytváření komplexní a profesní identity na internetu. Ptáte se, proč tomu tak je? Nuže…

  • Na Facebook a Twitter se denně přihlašují miliony lidí a ti mají možnost vás vidět a spolupracovat s vaší značkou. Pokud se na těchto sociálních sítích neobjevujete nebo na nich nejste dostatečně výrazní či pro podnikatelské účely dost profesionální, tak přicházíte o svou šanci.
  • Řekněme, že vaši obchodní partneři, zákazníci či potenciální zaměstnavatelé o vás hledají více informací – mohou se dostat na váš Facebookový či Twitterový profil. I proto byste měli vynikat ohromujícím profilem, který řekne dostatek informací o vás, vašem podnikání a vaší iniciativě.

Obě sociální sítě hrají velkou roli v budování vaší osobní značky. Jejich pravidelná správa se však může zdát celkem složitá.

Co potřebujete, je zamyslet se nad jejich výhodami a rysy v kontextu celé vaší strategie. Abyste si celou záležitost ulehčili, začněte pouze s jednou sociální sítí a na tu se zaměřte. Vždy je lepší dělat jednu věc pořádně než několik věcí naráz a zmatečně; to pak neuvidíte žádné výsledky nebo budete mít takové, na něž nebudete pyšní.

Chápeme, že to pro vás může být boj nebo i trochu matoucí, proto jsme připravili seznam výhod jak Facebooku, tak Twitteru, abyste se mohli rozhodnout. Až si je osvojíte, bude snadnější se rozhodnout, na jaké síti budete rozvíjet své podnikání.

Budování osobního brandingu na Facebooku – proč to má smysl?

Jediným důvodem, který bychom vás měli přesvědčit o užívání Facebooku pro vaše podnikatelské účely, je počet zaregistrovaných uživatelů. Ten ve druhé čtvrtině roku 2016 překročil 1,7 miliard lidí z celého světa. To ale není všechno:

  • FLEXIBILITA – Lze použít vlastní osobní profil nebo fanouškovskou stránku, kterou jste vytvořili (výhody a nevýhody obou přineseme brzy).
  • MOŽNOSTI CÍLENÍ – používáním rozsáhlých možností reklam na Facebooku se bude váš obsah zobrazovat v atraktivní formě, zacílený na určenou skupinu lidí vašeho výběru. Ian Cleary z RazorSocial říká, že díky reklamám může „propojit online obchodování s Facebookem jakožto zákazníkem, na nějž může zpětně zaměřit reklamy“. Další Ianovy názory lze najít v našem dalším článku.
  • POMĚŘOVÁNÍ – Můžete sledovat jiné značky včetně většiny vašich konkurentů. Když budete v obraze s jejich čerstvými příspěvky, novinkami a trendy, jste na dobré cestě. A právě proto byste je měli bedlivě sledovat.
  • SKUPINY – Přidáváním se do pracovních skupin na Facebooku máte možnost se účastnit cenných a poučných diskusí a objevit nové možnosti. Tak získáte nové kontakty, klienty či obchodní partnery. Pro Dana Purvise, zakladatele a ředitele firmy Communications Axis, může přidání se do správné skupiny a účast v ní „pohánět rozhovory, obchod a důvěryhodnost“.
  • INOVACE – Facebook během několika let zavedl mnoho prvků, z nichž mnoho skvěle slouží pro osobní branding. Vždyť si vzpomeňte na Live vysílání, které vás může spojit s vašimi zákazníky v reálném čase. Díky tomu můžete například živě odpovídat na zákazníkovy otázky či oznamovat uvedení nového produktu.
  • ANALYZOVÁNÍVáš vliv může být měřen a analyzován. Facebook je skvělým nástrojem, jak zjistit více o vaší aktivitě, ba co víc, jak zjistit o vašich zákaznících, co mají rádi, co chtějí, co dělají online atd.

Zdá se, že Facebook musí být nutností, ale ne všichni si to myslí. Zatímco na Facebooku jde o navazování kontaktů, na Twitteru jde o sledování.

Mnoho názorových lídrů, influencerů, blogerů a novinářů používají Twitter jako svůj hlavní (ne-li jediný) prostředek k tomu, aby se zmiňovali o svém podnikání a svých aktivitách. Když vezmeme v úvahu to, že taková „mikroblogingová“ síť má měsíčně 313 milionů aktivních uživatelů, lze Twitter považovat za skvělé řešení a za největší kousek z vašeho brandingového koláče.

Proč je Twitter cenný pro budování osobní značky?

Twitter není nutně jen o hledání přátel a povídání si s nimi. Je spíše o hledání „ovlivnitelů” neboli influencerů, značek, cenných diskusí a objevování zajímavých témat. Díky tomu jej lze považovat za místo, kde spíše můžete hledat, publikovat a probírat aktuální novinky, než vyhledávat zábavný obsah a sdílet osobní informace. Níže uvádíme další body, které odlišují Twitter od Facebooku či je naopak spojují.

  • JEDNODUCHOSTOznačováním, sledováním a zmiňováním lze lehce a rychle najít a sledovat influencery z vašeho oboru. Ať už jde o jejich označování v diskusích, sledováním toho, co dělají, nebo jejich zmiňováním ve vašich příspěvcích či odpovědích. Pokud do toho vložíte tu správnou dávku úsilí, přináší to výsledky, a to alespoň v budování vaší sítě. Můžete si oblíbit či retweetovat (sdílet) informaci a dostat upozornění takřka okamžitě. Pro Lilach Bullock, odbornici na marketing v sociálních médiích, je Twitter zkrátka „úžasným místem pro budování značky od úplného začátku“.
  • HASHTAGY – Hashtagy zvyšují šanci, že budete nalezeni lidmi, které zajímá určité téma. Stačí přidat vhodný hashtag ke svému tweetu. Pomáhají také nalézt příslušné lidi ve vašem oboru či trendy v oblasti, o kterou se zajímáte. Facebook sice také zřídil možnost používat hashtagy, ty jsou nicméně účinnější na Twitteru. Koneckonců, právě tam se zrodily. Pollyanna Ward, manažerka digitálních a sociálních médií ve firmě Mondelez International, považuje Twitter za „skvělé místo hlavně proto, že umožňuje sledovat lidi ve vašem oboru bez trapného posílání žádosti o přátelství“.
  • SLEDOVÁNÍ TRENDŮ – Sledováním toho, co se ve světě děje, a držet krok s trendy v dané oblasti, vám pomáhá lépe porozumět požadavkům a potřebám lidí (hlavně vašim zákazníkům). Jedná se o skvělý způsob, jak buď začít nebo se připojit k diskusi či sledovat aktuální témata týkající se vaší osobní značky nebo toho, co děláte (ale pouze pokud máte opravdu něco, co stojí za to zveřejnit).
  • MULTISCREENING – Twitter je úžasným místem pro živou diskusi, ať už se jedná o oblíbené události, televizní seriály či programy, jakými jsou politické debaty. Pro tento účel se hodí samozřejmě i Facebook, ale Twitter je tím pravým ořechovým pro svou rychlost a chytrost.
  • ČERSTVOST – Na Twitteru nelze přidávat mnoho příspěvků. Prostě to nejde. Co se dá na Facebooku považovat za spam, to je na Twitteru vítáno – i když nasdílíte 10 článků na stejné téma nebo ostatním doporučíte velmi podobné věci. Na Twitteru jde o časté a hojné sdílení.
  • MOŽNOSTI CÍLENÍ – Stejně jako Facebook, tak i Twitter nabízí několik možností, jak oslovit požadované klienty přirozenými, jinak řečeno neplacenými, (organic messages) či placenými zprávami. Kromě lidí ve vašich běžných geografických a demografických podmínkách můžete vyhledat i ty, kteří sledují vaše konkurenty nebo jsou fanoušky určitého produktu.
  • CHYTRÉ TELEFONY NA PRVNÍM MÍSTĚ – Uživatelé jsou na Twitteru připojeni neustále – přes 80 % lidí používá své chytré telefony a tablety ke tweetování, sdílení a komentování. To znamená, že je lze zastihnout takřka kdykoliv během dne bez ohledu na to, kde jsou a co dělají. Podle výzkumu Morgan Stanleye má 91 % dospělých svůj chytrý telefon vždy po ruce.

Konec teoriím…

Zmínili jsme několik prvků, jež byste měli vzít v úvahu co se týče vaší strategie pro vytváření osobního brandingu. Obě sociální sítě jsou vhodné pro nová řešení a inovace, proto je také důležité tomu přizpůsobit svou aktivitu. Nikdy nevíte, s čím daná sociální síť přijde, co může být tou zásadní změnou v budování osobní značky a dobrého jména. I když si ze začátku vyberete pouze jednu síť, nezapomeňte sledovat novinky na té druhé (news about other services too).